Friday, May 15, 2009

Mat Kemian dan Istana Perak



Ketika saya dan seorang wartawan dari Pulau Pinang mengunjungi Kediaman Rasmi Menteri Besar di Ipoh pada pertengahan February lalu, Nizar memberitahu bahawa krisis Perak didalangi oleh seorang individu yang menguasai salah sebuah agensi berita di negara ini.

Nizar juga memaklumkan individu ini di kenali oleh pihak istana sebagai 'Mat Kemian'. Lalu Nizar juga memanggil individu ini sebagai 'Mat Kemian' dalam perbualan kami. Menurut Nizar lagi beliau juga telah memaklumkan kepada Raja Muda berhubung pelbagai konspirasi yang didalangi oleh Mat Kemian untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakayat. Tapi menurut Nizar, Raja Muda hanya tersenyum sahaja mendengar hujah beliau tersebut.

Mat Kemian ini kononnya kata Nizar telah lama menjalin hubungan dengan pihak istana Perak. Mat Kemian ni juga kononnya pernah jadi Think Tank BN dalam hal-hal propoganda media dan urusan-urusan politik.

Saya tidak terkejut apabila ketika ucapan Raja Muda di Dun Perak baru-baru ini, Bernama terlebih dahulu mengeluarkan titak ucapan baginda di medianya.

Mat Kemian ni memang ada banyak projek yang diperolehi dari kerajaan BN termasuk di Perak jadi tak mengejudkanlah sekiranya begaimana usaha berpatah arang berkerat rotan yang dilakukan beliau untuk menjayakan rampasan kuasa atau membenarkan pihak istana untuk mengadakan pilikanraya di Perak.

Menurut Nizar juga, Walaupun Mat Kemian hanya seorang penguasa media namun pengaruhnya kuat dalam istana kinta dan beliau juga boleh dianggap sebagai seorang penasihat kepada keputusan istana.

No comments: